Tribute to Lifelines 4 Gaza

Hanya Bermodalkan RM20 sahaja

Hanya Bermodalkan RM20 sahaja
Proram Terbaru Untuk Pembangunan UMMAH

Thursday, December 24, 2009

Mahathir cabar siasat isu seleweng RM100 bilion

0 comments


Mahathir cabar siasat isu seleweng RM100 bilion
Dis 22, 09 7:43pm
Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar perdana menteri agar menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dakwaan beliau menyelewengkan RM100 bilion sepanjang 22 tahun pentadbirannya.

Mantan perdana menteri menyahut desakan tokoh popular DAP Lim Kit Siang semalam yang mahu kerajaan berbuat demikian sewaktu mengulas pendedahan dalam buku Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times, karangan Barry Wain.

Karya bekas editor kanan akhbar berpengaruh Asian Wall Street Journal itu kini ditahan pihak berkuasa Malaysia di Pelabuhan Kelang tanpa sebarang alasan.

Mengulas tindakan menahan buku tersebut di blognya hari ini, Dr Mahathir berkata beliau tidak memerlukan sebarang "perlindungan" daripada kerajaan dengan berbuat demikian.

Beliau malah menggesa buku setebal 368 halaman terbitan Palgrave Macmillan itu dibenarkan beredar di negara ini.

Selain itu, Dr Mahathir juga mengancam mengambil tindakan undang-undang terhadap Lim, Wain dan Malaysiakini jika tuduhan-tuduhan dalam buku tersebut didapati tidak benar oleh suruhanjaya diraja tersebut.

Bersetuju dengan gesaan Lim, mantan perdana menteri berkata penubuhan suruhanjaya itu lambang kesungguhan Datuk Seri Najib Razak "membanteras rasuah" di negara ini.

Dr Mahathir bagaimanapun meletakkan beberapa syarat, antaranya suruhanjaya itu nanti harus turut menyiasat penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi yang dituduhnya menyebabkan kerugian akibat pembatalan beberapa projek yang dimulakannya.

Beliau juga mencadangkan anggota-anggota suruhanjaya itu disertai oleh tokoh-tokoh berwibawa dari luar negara, termasuk pemimpin NGO anti-rasuah terkenal Transparency International, selain pegawai lantikan kerajaan.

Tuesday, December 15, 2009

MLM sunnah Rasulullah (SAW) ? Siri2

0 comments
Dalam perjalanan Dakwah ,Nabi SAW menggunakan kaedah networking yang mana ada diantara mereka yang hidup dizaman itu tidak pernah bertemu dengan baginda seperti hadrat Uwais Al-Qarni.

Dan rangkaian networking itu berkembang pesat di Zaman Abu Bakar dan Umar rombongan-rombongan jemaah dakwah dihantar ke seluruh pelusuk dunia .

Sebab itu dikatakan bahawa buku amalan Abu Bakar RA sentiasa terbuka sampai hari kiamat dan kesemua 8 pintu syurga memanggil nama Abu Bakar asbab dari pengorbanan yang lakukan agama islam tersebar luas.

Dan dikatakan yang Saidina Umar pernah berkata jika seseorang itu pernah mengislamkan satu orang kafir maka sudah memadai bagi dia untuk menjaminnya masuk syurga dan terlepas dari azab neraka.


Apabila seseorang itu menyuruh orang lain melakukan kebaikan lalu dia melakukannya maka yang menyuruh itu akan mendapat pahala seperti orang yang melakukan kebaikan itu tanpa ada terkurang wlau sediktpun.

Ini samasekali tidak sama dengan ganjaran dunia yang sementara apa bila orang yang kita latih membuat jualan Produk , maka kita akan dapat hanya beberapa persen bonus dari jualannnya dan jualan orang bawahannnya.

Dan jualan secara berangkaian tidak kekal kerana downline boleh berpindah syarikat bila-bila masa kata mereka "bertukar syarikat bukan tukar agama,tukar agama murtad dosa besar! tukar syarikat tak apa."

Diharapkan tidak ada yang salah faham tentang penulisan ini golongan MLM adalah sasaran dakwah kita kerana merekalah yang paling ramai online ketika ini nak tengok bonus nak pantau downline.

Itu sebab tajuk yang saya guna agak tidak selesa bagi setengah orang diharap dapat baca siri yang seterusnya akan datang

Bersambung...

MLM dengan kereta mewahnya

0 comments
Saya begitu teruja bila mendengar kata-kata motivasi dari seorang leader MLM bukan itu sahaja segala yang ada pada beliau begitu mengujakan lebih-lbih lagi bila saya berpeluang menumpang kereta mewah beliau sepanjang perjalanan asyik bercerita tentang kehebatan memiliki kereta mewah katanya beliau dah merasa pakai berbagai jenama kereta mewah dari syarikat-syarikat yang beliau sertai sebelum ini.

Ini yang menimbulkan tanda tanya... kenapa pula kereta-kereta berkenaan tidak terus jadi miliknya ? kenapa bila bertukar syarikat mesti bertukar kereta ?

Saya rasa jawapannya begini ... bila seseorang leader itu mencapai pendapatn lebih dari 10k syarikat akan bayarkan downpayment utk leader itu beli kereta yang bulanannya mungkin seribu lebih bagi kita yang pada tahap pencacai ni teruja dan lebih hebat lagi berkempen kerana dah terbukti buat syarikat ini bleh mampu beli kereta mewah.

Tapi langit tak selalu cerah dugaan dan ujian datang kadang2 kita kecundang mungkin disebabkan syarikat,persaingan,plan dan jarang sebab kesalahan diri sendiri segala yang diusahakan hancur lebur begitu sahaja.

Bagi seorang leader sejati dia tak kisah sebab syarikat apa sahaja yang dia usahakan dia tetap ada pengikut bila-bila sahaja network ini digerakkan semua akan mengikut dan dengan pengalaman yang ada dia juga mampu mencari network yang baru....

Pengakuan PI Bala : SPRM berat nk siasat...

0 comments
Peguam pada "The missing PI Bala" Americk Singh Sidhu telah menawarkan dirinya untuk membantu siasatan keatas Bala yang mendakwa ada pengelibatan adik beradik Najib dalam usaha menarik balik kenyataan bersumpah pertamanya dulu.

Perkara ini beliau tegaskan dalam sebuah e-mail yang dikirim kepada Pegawai penyiasat SPRM Abdul Rahman Bachok pada 4 Disember 2009.
Beliau juga telah menerima panggilan telefon dari Pegawai Sprm berkenaan bagi memastikan kandungan e-mail yang dihantar namun sehingga hari ini 14 Dis 2009 tidak ada tindakan susulan yang diambil.

Sebelum ini ketua pemuda KeAdilan Shamsul Iskandar Mohd Akin telah dipanggil untuk membantu siasatan namun beliau tidak banyak dapat membantu kerana tidak tahu dimana Bala berada dan ini telah dijadilkan alasan oleh SPRM untuk tidak menyiasat tetapi kini Peguam Bala sendiri menawarkan diri dan mengaturkan pertemuan dengan anak guamnya SPRM masih terhegeh2 berat punggung nak buat kerja atau tak tahu apa nak buat atau menunggu arahan dari seseorang.....
komen disini (KLIK LINK DIBAWAH)
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=97370#97370

Monday, December 14, 2009

Demokrasi yang pincang

0 comments
Sistem demokrasi ciptaan manusia baedasarkan bilangan pengikut satu-satu parti politik adalah tinggalan penjajah dalam sistem ini mana puak yang jumlahnya lebih besar dialah yang memerintah.

apaj adi kalau sama banyak ?

mengikut teori kekecuhan pasti berlaku , hingga melibatkan pertumpahan darah atau perang saudara dan kalau parti politik berdasarkan kaum perang antara kaum pasti akan berlaku kerana kecenderungan manusia akan memilih pemimpin dari kaumnya sendiri.

Di America Syarikat pertambahan bilangan rakyat kulit hitam yang kuat sex dan banyak anak telah memungkinkan Obama menjadi Presiden dan kekuasaan orang kulit putih selama 200 tahun dan yahudi khabarnya telah pindahkan semua operasi ke israel dan pedulikan lagi amerika tak lama lagi amerika hancur kerana perang antara bangsa...

Di Negara kita suspen..lebih kurang sama .jer kerajaan persekutuan goyang bilangan ahli parlimen lebih kurang sama banyak. nasib baik orang melayu kuat buat anak melayu masih majoriti tu sebab umno sasau mula main sentimen perkauman diharapkan dapat tarik sokongan , Tapi orng melayu lebih cenderung kepada PAS dan keAdilan cuma kuasa polis,hakim dan lain-lain agensi kerajaan masih ditangan ahli politik kalu betul betul sama banyak nanti mesti kecuh ....

Itulah yang diharapkan penjajah tapi Insyaa Allah rakyat Malaysia mampu berpolitik secara secara matang diharapkan tak ade perkara yang buruk akan berlaku..

artikel sumbangan
http://utusanjamanedan.blogspot.com

MLM sunnah Rasulullah (SAW) ?

0 comments
Pada tahun1995 saya meninggalkan kebiasaan saya berjubah dan berserban buat pertama kali saya mengenakan kemeja dan bertali leher untuk satu tujuan iaitu mengikuti satu kursus motivasi yang dianjurkan oleh sebuah syarikat MLM yang terkemuka.

Banyak perkara-perkara baru yang saya alami semasa dalam kursus tersebut tetapi bila sang motivator menyentuh tentang mereka yang pergi berdakwah dari rumah-kerumah sebagai"tidak guna" dan memalukan umat islam saya segera angkat tangan dan berkata "encik kalau tak tahu tentang apa yang encik katakan lebih baik jangan cakap" sang motivator pura-pura tidak mendengar lalu saya bangun "Kalau tak tahu apa-apa tentang amalan sunnah ni,lebih baik jangan cakap nanti saya baling dengan hanphone ni..!!"

Saya katakan kalau nak tahu selepas ini kita boleh berbincang bermuzakarah lalu sang motivator meneruskan ceramah walaupun moodnya telah terganggu.

Saya minat menyertai MLM kera banyak persamaan dengan kerja dakwah sunnah Rasullullah SAW.

perbezaan nya adalah dari segi produk,pemasaran dan ganjarannya:

Dalam MLM produknya adalah zahir dan perlu dirasakan akan kebaikan dan faedahnya bila kita menggunakannya .

Kemudian setelah merasai kehebatan produk barulah kita boleh kongsikan dengan orang lain tentang orang lain ,

begitu juga dengan kerja dakwah kalau kita sendiri tidak mengamalkan apa yang kita sampaikan kita akan jadi bahan kutukan masyarakat

disekeliling seolah-olah orang kata muka "sendiri berjerawat batu nak suruh orang beli produkkecantikan awak".

Dalam islam produknya adalah bathin bagi yang mengamalkan dengan sempuna akan dapat merasai kenikmatan dalam setiap amalan yang dikerjakan,kemudian harus disampaikan

Ganjaran yang diberikan juga berbeza .

Yang sama adalah ianya diberi secara tingkatan atau level disinilah wujudnya istilah "Multi Level Marketing" mengikut pangkat (Diamond) dan pendapatan sesorang leader itu.

Bukanlah seseorang diamond itu hanya boleh duduk diam lalu memakan percentage dari orang bawahannya dengan percuma ,

gerakkerja mesti dilakukan ,dengan cara merekrut orang baru, menganjur seminar, meeting mingguan atau belanja makan (opentable ) barulah layak dia menerima bonus yang sepatutnya.

Begitu jua dalam usaha dakwah walaupun ganjaran tidak nampak didepan mata tetapi selalu dicakapkan tentang fadilat-fadilat solat,zikir,puasa haji dan amalan dakwah itu sendiri kerana ia bukan sahaja menggalakkan orang lain malahan diri kita sendiri untuk mengamalkannya dan merasai nikmatnya.

Dalam MLM ganjarannya adalah nyata wang,bonus,kereta mewah dan sebagainya dan tarikannya lebih kuat kerana dinampakkan dengan jelas kemewahan seorang leader yang berjaya....
BERI KOMEN ANDA DISINI
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=93869#93869

Sunday, December 6, 2009

SPRM minta PKR bantu cari Bala...

0 comments
SPRM minta PKR bantu cari Bala...
Dis 4, 09 3:36pm
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta bantuan PKR untuk mencari penyiasat persendirian P Balasubramaniam dan membawanya ke pejabat suruhanjaya tersebut.

Perkara itu didedahkan oleh ketua Angkatan Muda PKR (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin yang berkata, SPRM memintanya berbuat demikian secepat mungkin.

Dalam beberapa klip video yang disiarkan di Internet bulan lalu, Balasubramaniam mendakwa beliau ditawarkan RM5 juta oleh adik perdana menteri, Datuk Mohamed Nazim Razak dan peniaga permaidani Deepak Jaikishan, supaya menarik balik akuan bersumpahnya yang mendakwa perdana menteri mempunyai hubungan rapat dengan Altantuya Shaariibuu.

Shamsul Iskandar disoal oleh pegawai penyiasat SPRM Abdul Rahman Bachok selama dua jam di Putrajaya pagi ini sebagai susulan laporannya kepada SPRM terhadap Mohamed Nazim dan Deepak, kelmarin.

Shamsul Iskandar ditemani peguamnya Yusmadi Yussof, juga ketua AMK Pulau Pinang, dan lima pemimpin AMK Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Sambil menyuarakan rasa terkejutnya dengan permintaan SPRM itu, Shamsul Iskandar berkata:

"Mereka sendiri mempunyai segala kemudahan untuk mencari Balasubramaniam."

Beliau juga memberitahu Malaysiakini bahawa SPRM telah meminta bantuannya untuk mendapatkan salinan akuan bersumpah pertama dan kedua Balasubramaniam.

Balasubramaniam, bekas anggota polis Cawangan Khas yang pernah diupah oleh Abdul Razak Abdullah Baginda, membuat akuan bersumpah kontroversi 3 Julai tahun lalu yang mengaitkan Najib dengan Altantuya.

Bagaimanapun, Balasubramaniam menarik balik akuan bersumpahnya itu dalam tempoh 24 jam dan kemudian lari keluar negara bersama keluarganya.

Abdul Razak, kenalan rapat Najib yang dituduh bersubahat membunuh wanita Mongolia tersebut, dibebaskan daripada tuduhan itu.

Beliau menyambung pelajaran di London selepas dibebaskan daripada tahanan reman di penjara Sungai Buloh.

Laporan Shamsul Iskandar kepada SPRM dibuat berdasarkan rakaman video satu siri temuramah dengan Balasubramaniam, dan satu salinan rakaman tersebut diserahkan kepada suruhanjaya tersebut, kelmarin.
SILA BERI KOMEN ANDA DISINI
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=73960#73960

Saturday, December 5, 2009

Hukum doakan Kejahatan Kepada Orang Lain

0 comments
Doa Kejahatan Kepada Orang Lain
Ditulis oleh Mohammad Shukri Osman
Thursday, 03 May 2007

Soalan :
Apa hukumnya sekiranya kita mendoakan balasan yang buruk kepada setiap orang yang menaburkan fitnah dan umpatan keji ke atas diri kita?

Jawapan :
Tidak boleh mendoakan keburukan kepada seseorang walaupun ia menabur fitnah. Walau bagaimanapun, kita dibolehkan berdoa supaya Allah SWT memberikan petunjuk kepadanya. Seseorang yang difitnah berhak membela diri dan boleh juga memberi maaf.
di petik dari laman web Pusat Islam
BERIKAN KOMEN ANDA DISINI KLIK LINK DIBAWAH.
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=73418#73418

Terkejut beruk dengan doa Nik Aziz

0 comments
TPM terkejut ugutan doa pecah perut Nik Aziz
Dis 4, 09 8:06pm
"Tak tahu nak kata apa", itulah reaksi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang terkejut dengan kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang akan mendoakan pemimpin kerajaan BN "pecah perut" berhubung isu bayaran royalti minyak.

Beliau berkata kenyataan sedemikian langsung tidak mencerminkan sifat keislaman dan terperanjat kerana ia keluar daripada seorang yang bergelar mursyidul am.

"Rasa tak boleh apa nak dikata. Yang kita tahu sebelum ini pun, kita kata sebagai orang Islam tak pernah mendoakan seorang Islam lain itu musnah hanya kerana sebab-sebab konflik tertentu dan dalam hal Kelantan berkaitan royalti minyak.

"Itu sudah diputuskan oleh kabinet. Jadi, saya tak tahu nak kata apa kerana ini bukan pertama kali, berulang-ulang kali," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tanah Negara ke-65 di Putrajaya hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan Nik Abdul Aziz di dalam sebuah laman web yang menyatakan hasratnya untuk berdoa sedemikian sebagai reaksi terhadap keengganan kerajaan persekutuan menyerahkan bayaran royalti minyak kepada Kelantan, sebaliknya sekadar memberikan wang ehsan.

Pada bulan lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan akan membayar wang ehsan kepada kerajaan negeri Kelantan melalui Petronas bermula tahun depan, sebagai menggantikan tuntutan royalti minyak yang dimahukan kerajaan negeri Kelantan.

Beliau berkata kerajaan negeri Kelantan tidak berhak menerima wang royalti minyak di perairannya kerana ia terletak di kawasan bertindih dan wang itu akan disalurkan dalam bentuk pembangunan melalui kerjasama dengan kerajaan negeri.

Muhyiddin berkata kenyataan itu dibuat dalam keadaan sedar oleh menteri besar Kelantan itu dan kalangan pemimpin PAS yang banyak terdiri daripada tokoh agama patut menegur jika Nik Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan sebegitu.

"Ini satu perbuatan yang langsung tidak mencerminkan semangat cara Islam yang sebenarnya," katanya.

Mengenai Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib yang disebut-sebut telah meletak jawatan sebagai timbalan menteri pelancongan, Muhyiddin berkata beliau tidak tahu mengenai perkara itu.

Portal berita The Malaysian Insider hari ini melaporkan Sulaiman telah menyerahkan surat peletakan jawatannya kepada perdana menteri bulan lepas.

Beliau dikatakan menyebut masalah kesihatan sebagai sebab utama dalam keputusannya untuk meninggalkan pentadbiran persekutuan. BERNAMA

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI (KLIK LINK DIBAWAH)
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=71939#71939

Lembaga Teoh dipejabat SPRM

0 comments
Pengawal nampak lembaga 'Teoh' di pejabat SPRM
Dis 4, 09 7:49pm
Tiga individu mendakwa mereka ternampak satu lembaga yang menyerupai mendiang Teoh Beng Hock merayau-rayau di ibupejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Plaza Masalam, Shah Alam.

Menurut laporan akhbar China Press, lembaga tersebut dilihat di tingkat lima bangunan tersebut - tempat Teoh ditemui mati dan di tingkat 14, iaitu pejabat SPRM Selangor.

Laporan itu menyebut seorang pengawal keselamatan dan dua pegawai SPRM terserempak dengan lembaga itu sekitar bulan Oktober lalu - lebih dua bulan selepas Teoh ditemui mati.

Pengawal keselamatan tersebut yang enggan namanya disebut berkata, dia tidak nampak muka lembaga itu, tetapi ia berpakaian sama seperti yang dipakai mendiang ketika datang ke pejabat SPRM dulu.

"Saya nampak mayatnya selepas jatuh. Saya pasti ianya Teoh walaupun saya hanya lihat bahagian belakangnya," katanya sambil menambah kejadian itu berlaku kira-kira jam 6.30 petang.

Ketika mencerita semula kejadian itu, pengawal tersebut berkata dia pergi ke bilik air di tingkat lima di mana secara dia tiba-tiba terdengar bunyi orang berjalan. Pengawal keselamatan yang lain tidak bertugas ketika itu.

"Saya rasa pelik. Biasanya pada waktu itu tiada orang lain di situ. Lalu saya berjalan ke arah tandas... kemudian saya nampak seorang lelaki di depan lif, dia memakai kot hitam dan berseluar putih," katanya.

Pada masa itu, tidak terlintas di fikiran pengawal tersebut bahawa ia adalah lembaga yang menyerupai Teoh itu.

"Saya bertanya dia hendak ke mana kerana tiada orang di atas. Dia menjawab "saya nak naik ke atas", lalu masuk ke dalam lif.

"Ketika itulah saya terfikir yang dia nampak seperti Teoh, jadi saya bergegas ke bilik keselamatan untuk melihat CCTV, tetapi tiada seorang pun dalam lif tersebut.

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI (KLIK LINK DIBAWAH)
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3395#71932

Friday, December 4, 2009

VIDEO DOA NIK AZIZ UNTUK NAJIB

0 comments
Selasa lalu, ratusan penyokong Umno, yang diketuai seorang pemimpin bahagian Pasir Mas, mengadakan demonstrasi di depan kompleks Kota Darulnaim bagi mendesak Nik Abdul Aziz memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung ugutan untuk berdoa bala terhadapnya.

Mereka, yang menggunakan nama Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan, juga mendesak menteri besar melepaskan jawatannya.

Nik Abdul Aziz menyatakan hasratnya untuk berdoa sedemikian sebagai reaksi terhadap keengganan kerajaan persekutuan menyerahkan bayaran royalti minyak kepada Kelantan, sebaliknya sekadar menyerahkan wang ehsan.

Nik Aziz: Kita doa sampai pecah perut

0 comments


Nik Aziz: Kita doa sampai pecah perut

Jimadie Shah Othman
Dis 4, 09
11:22am

kemaskini 1.32pm Membalas bantahan sekumpulan penyokong Umno terhadap Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada Selasa lalu, ribuan penyokong menteri besar itu hari ini mengadakan satu demonstrasi di Kota Bharu.

Perhimpunan itu diadakan di Jalan Dato' Pati bermula jam 10 pagi tadi, sejurus selepas kuliah mingguan tokoh besar PAS itu di depan pejabat perhubungan PAS Kelantan.

Para penyokong Nik Abdul Aziz memakai lilitan kepala warna merah bertulisan putih "We Love Tok Guru" sambil mendengar ucapan beliau, exco kanan kerajaan negeri Datuk Husam Musa, pemimpin Pemuda PAS Dr Rosli Alani Abdul Kadir dan beberapa pemimpin lain.

Dalam ucapannya, Nik Abdul Aziz antaranya menyifatkan penafian terhadap bayaran royalti minyak seperti dituntut kerajaan negeri sebagai "melanggar keadilan asasi".

"Perkara ini bercanggah dengan (prinsip) keadilan asasi. Selagi tidak bagi (royalti petroleum), kita doa sampai pecah perut orang itu," kata mursyidul am PAS, dengan sorakan para penyokongnya.

Nik Abdul Aziz mengaitkan perkara itu dengan bantahan masyarakat bukan Islam yang menentang peraturan kawalan arak ketika beliau baru memimpin Kelantan, 19 tahun lalu.

"Ada (ahli masyarakat) yang kata hendak buat pesta minum arak. Bila wartawan tanya saya (perkara itu), saya kata, bagi dia minum sampai pecah perut," katanya, disambut gelak ketawa penyokong.

Tambahnya, hasil penjelasan itu, semua pihak menyambut baik tindakan kerajaan negeri.

Selasa lalu, ratusan penyokong Umno, yang diketuai seorang pemimpin bahagian Pasir Mas, mengadakan demonstrasi di depan kompleks Kota Darulnaim bagi mendesak Nik Abdul Aziz memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung ugutan untuk berdoa bala terhadapnya.

Mereka, yang menggunakan nama Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan, juga mendesak menteri besar melepaskan jawatannya.

Nik Abdul Aziz menyatakan hasratnya untuk berdoa sedemikian sebagai reaksi terhadap keengganan kerajaan persekutuan menyerahkan bayaran royalti minyak kepada Kelantan, sebaliknya sekadar menyerahkan wang ehsan.

Sementara itu, mengulas kritikan terhadap kepimpinannya akhir-akhir ini, Nik Abdul Aziz berkata, serangan itu dibuat ekoran "rasa cemas" BN dalam usaha menutup masalah dalaman parti-parti komponennya.

"Dia (BN) hendak tipu budak-budak dengan hantu boleh. Tetapi hendak tipu pengundi Kelantan tidak boleh," katanya.

Perhimpunan sejam itu berakhir dengan laungan takbir para penyokongnya. Tiada sebarang perarakan dibuat, walaupun terdapat ura-ura mengenainya sebelum ini.

Kepemimpinan Nik Abdul Aziz akhir-akhir ini menerima pelbagai kritikan susulan beberapa isu, antaranya pelantikan menantunya Abdul Ariffahmi Ab Rahman sebagai ketua pengarah eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan tajaan haji daripada seorang kontraktor.

Anak syarikat kerajaan (GLC) itu juga sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) berhubung dakwaan berlakunya penyelewengan dan salah guna kuasa.

Belum reda isu itu, Nik Abdul Aziz menimbulkan pula kontroversi baru apabila mendakwa terdapat usaha menjatuhkannya yang didalangi oleh seorang pegawai tentera yang dikenali sebagai "Kolonel Mat."
NYATAKAN SOKONGAN ANDA DISINI....(KLIK LINK DIBAWAH)
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=71112#71112
http://www.tkodaily.net/v2/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=115336#115336

GAMBAR ISTERI AKHIL HAYY -MAIZAWATI

0 comments

Tak layak ajar agama


Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad

ahmadshahrul@hmetro.my










PUTRAJAYA: Penceramah muda yang juga bekas penyanyi rock, Akhil Hayy
tidak layak berceramah dan mentarbiah orang lain berdasarkan latar
belakang agama yang cetek selain hanya mengharapkan populariti sebagai
artis semata-mata.



Bukan itu saja, penceramah yang pernah
menjadi pengacara sebuah rancangan ilmiah di televisyen itu juga tidak
pernah diberikan sebarang kelulusan berceramah dan pernah ditahan
penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).



Kenyataan
itu dikeluarkan Pengarah Jais, Datuk Mohamed Khusrin Munawi yang
mengakui berdasarkan maklumat, bekas penyanyi kumpulan rock terbabit
tidak mempunyai latar belakang agama bagi melayakkannya memberikan
ceramah agama.

Proton EXORA tak der kualiti komen by lept 02

0 comments
ada member aku amik exora 1.6AT,rancang pi genting,,,tak sampai genting,engin pecah.hangit beb!kesian dia.aku bagitau,kalo hang nak tau,engin 1.6 CPs campro tak sesuai dimuatkan dalam keta MPV,tak larat nak naik bukit dengan muatan penuh.jgn tiru nissan grand livina 1.6,dia ada sistem yang dipanggi CVTC yang menyimbangkan beban dan kelajuan secara auto.Proton takde teknologi tu..so,proton belum sampai ke tahap untuk membuat MPV lagi sebab tekbologi yang jauh ketinggalan.fikir2kan 2kali sebelum membeli..sebenarnya bukan R&D proton yang sedang menguji exora,tapi rakyat yang sedang menguji...

komen dari lepat02 dalam...(klik link dibawah)
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3151#69955

Thursday, December 3, 2009

Exora ke Thailand

0 comments

BANGKOK, 1 Dis (Bernama) — Proton Holdings Bhd akan mengeksport kereta terlarisnya, Exora, ke Australia dan Timur Tengah pada tahun depan dan melancarkan model pertamanya di India pada 2011 serta menyasarkan untuk mengeksport 50 peratus daripada keluaran keselurahannya di dalam tempoh tiga tahun.

Pengarah Urusannya, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata Proton telah mengeksport kira-kira 24 peratus atau 26,000 kereta di dalam tahun kewangan 2009/2010 dan berharap menjual lebih 40,000 pada tahun depan.

“Ekonomi sedang pulih dan tanda-tanda menunjukkan kami akan mencapai agihan eksport 50 peratus dan 50 peratus bagi pasaran domestik di dalam tempoh tiga tahun,” katanya kepada wartawan Malaysia selepas melancarkan Exora di Ekspo Permotoran Antarabangsa Thailand di sini Selasa.

Pada tahun kewangan 2008-2009, pengeluar kereta nasional itu telah menjual 108,405 kereta Proton di dalam negara dan hanya mengeksport 18,426 unit.

Katanya Exora, model sulung kenderaan pelbagai guna (MPV) Proton, telah menerima 25,000 tempahan sejak pelancarannya di Malaysia pada April lepas dan 1,500 di Indonesia manakala jualan keseluruhan di Thailand dijangka sekitar 150 unit sebulan.

Ketika ditanya sama ada beliau berkeyakinan kejayaan Exora di Thailand kerana pasaran MPVnya hanya sekitar dua peratus, Syed Zainal berkata keadaan yang sama wujud di Malaysia empat tahun lepas tetapi trend itu telah berubah dan lebih ramai orang berpindah ke segmen itu untuk mendapatkan nilai bagi wang dan mengikut perubahan hidup.

Sejak memasuki pasaran di sini yang kompetitif dan yang didominasi pengeluar Jepun, Proton dan pengedar Thainya, Phranakorn Auto Sales, telah menjual lebih 7,000 kereta, dengan model utamanya ialah Savvy.

Pada tahun depan, Syed Zainal berkata Proton merancang melancarkan Exora di Australia, Mesir, Syria, Oman, Qatar dan Arab Saudi selepas mengeksportnya ke Indonesia, Brunei dan Singapura sebelum itu.

“Untuk menampung permintaan yang tinggi, kami merancang untuk melakukan pengeluaran dua syif bagi menggandakan pengeluaran dari 2,800 unit sebulan,” katanya.

Mengenai India, yang disifatkannya sebagai pasaran strategik dan penting, Syed Zainal berkata Proton dijangka mengumumkan rakan kongsi tempatannya pada awal tahun depan dan kereta pertamanya akan dilancarkan dalam tempoh setahun.

Untuk kekal kompetitif, Syed Zainal berkata Proton akan menambah baik modelnya dengan kereta baharu di dalam tempoh yang singkat kerana kitaran hayat model semasa pengeluar utama ialah empat tahun, yang tidak seperti 10 hingga 12 tahun sebelum ini.

“Satu model bagi 10 tahun tidak boleh diterima lagi. Kami sedang mengusahakan model seperti Perdana dan Waja … usaha sedang dilakukan dan kami berharap memuktamadkannya tidak lama lagi,” katanya.

BERIKAN KOMEN ANDA DISINI
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3258#69156
– BERNAMA

Retro : 10 alasan penghakiman Ariffin Jaka

0 comments
KUALA LUMPUR, Khamis – Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ariffin Jaka memberikan 10 sebab beliau menjatuhkan hukuman penjara sembilan tahun terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas didapati bersalah meliwat bekas pemandunya, Azizan Abu Bakar.

Ariffin dalam penghakiman setebal 206 halaman menghurai dengan secara teliti keterangan sembilan saksi pendakwa dan 29 saksi pembela dalam 10 sebab mensabitkan kesalahan Anwar dan adik angkatnya, Sukma Darmawan Sasmitaat Madja meliwat Azizan.

Beliau yang membuat keputusan lisan menjatuhkan hukuman sembilan tahun penjara terhadap Anwar dan enam tahun penjara serta empat sebatan ke atas Sukma Darmawan pada 8 Ogos tahun lalu, mengedarkan penghakiman bertulisnya kepada media pada jam 3.45 petang di sini, hari ini.

Ariffin menyiapkan penghakiman bertulis itu pada 30 April lalu dan diserahkan kepada pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Jenayah bagi membolehkan semua dokumen mengenai kes itu disusun sebagai rekod rayuan.

Antara sebab mereka didapati bersalah ialah kerana;

1. Pembelaan alibi kedua-dua tertuduh tidak meliputi keseluruhan Januari hingga Mac 1993 seperti yang dicatatkan dalam tuduhan. Pembelaan alibi mereka hanya meliputi dari 4 Februari hingga 31 Mac 1993 dan oleh itu, ia gagal.

2. Pembelaan kedua-dua tertuduh bahawa mereka tidak pernah ke Tivoli Villas pada jam 7.45 malam di antara Januari dan Mac 1993 juga gagal berdasarkan keterangan Azizan yang diterima mahkamah sebagai benar dan boleh dipercayai.

3. Pembelaan konspirasi untuk mengada-adakan bukti gagal dibuktikan dengan keterangan yang boleh diterima pakai dan meyakinkan.

4. Pengakuan Sukma Darmawan dibuat secara sukarela.

5. Kebenaran pengakuan itu (Sukma) berjaya dibuktikan terhadap kedua-dua tertuduh.

6. Terdapat sokongan keterangan Azizan.

7. Kewibawaan Azizan diterima mahkamah.

8. Sukma Darmawan gagal menimbulkan keraguan terhadap kes bersubahat dengan Anwar. Terdapat cukup bukti dia bersubahat dengan Anwar melakukan perbuatan liwat ke atas Azizan.

9. Keputusan mahkamah bahawa keterangan pembelaan gagal menimbulkan sebarang keraguan kes pendakwaan.

10. Mahkamah juga mendapati pendakwa berjaya membuktikan kesnya mengatasi keraguan munasabah terhadap kedua-dua tertuduh..

Ariffin berkata, Anwar dan Sukma Darmawan disabitkan kesalahan meliwat Azizan kerana mereka gagal membuktikan pembelaan alibi yang mereka kemukakan kepada mahkamah.

“Saya memutuskan berdasarkan kepada fakta bahawa alibi kedua-dua tertuduh tidak meliputi keseluruhan waktu di antara Januari dan Mac 1993 seperti dalam tuduhan.

“Mereka hanya mengemukakan alibi dari 4 Februari hingga 31 Mac 1993 dan saya mendapati ia tidak lengkap dan menyebabkan pembelaan alibi mereka gagal,” katanya.

Beliau berkata, mengikut tuduhan, kesalahan dilakukan pada jam 7.45 malam di antara Januari dan Mac 1993 dan Anwar hanya mengemukakan bukti alibi bagi tempoh 4 Februari hingga Mac 1993 tidak termasuk hari Sabtu, Ahad dan Isnin.

“Kini kita hanya tinggal keseluruhan Januari hingga kepada 3 Februari 1993 untuk diambil kira. Anwar tidak mengemukakan sebarang bukti atau saksi untuk menunjukkan di mana dia berada pada Januari hingga 3 Februari 1993.

“Oleh itu, saya mendapati pembelaan alibinya gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kesalahannya atau kebenaran kes pendakwaan,” katanya.

Katanya, Sukma Darmawan juga gagal mengemukakan bukti dan saksi untuk menyokong pembelaan alibi di mana dia berada untuk tempoh Januari hingga Mac 1993.

Ariffin berkata, sebab kedua beliau mensabitkan kesalahan terhadap kedua-dua tertuduh ialah selepas tidak dapat menerima penafian Anwar yang dia tidak pergi ke pangsapuri Tivoli Villas pada jam 7.45 malam di antara Januari dan Mac 1993.

“Saya menolak penafian itu kerana keterangan Azizan serta pengakuan Sukma Darmawan yang meyakinkan dan mantap. Dalam pengakuannya, Sukma Darmawan menyatakan Anwar berada di Tivoli Villas ketika kejadian meliwat Azizan,” katanya.

Sebab ketiga, pembela gagal membuktikan wujud konspirasi untuk mengada-adakan bukti selepas keterangan yang dikemukakan kepada mahkamah tidak meyakinkan serta boleh diterima.

Katanya, Anwar mendakwa wujud konspirasi politik untuk mengada-adakan bukti terhadapnya dan jika dia berjaya membuktikan kebenarannya tertuduh itu berhak untuk dibebaskan.

Ariffin berkata, Anwar memberi keterangan secara panjang lebar mengenai perbuatan salah laku beberapa menteri dan ahli politik serta komplot mereka untuk menjatuhkannya.

Bagaimanapun, katanya, dakwaan Anwar itu tidak berasas kerana dia gagal mengemukakan sebarang bukti untuk menunjukkan wujud konspirasi politik menganiayanya.

Berhubung sama ada pengakuan Sukma Darmawan itu dibuat secara sukarela atau tidak, Ariffin berkata mahkamah memutuskan ia dibuat secara sukarela dan kebenaran berjaya dibuktikan terhadap kedua-dua tertuduh.

Selanjutnya, Ariffin berkata keterangan Azizan disokong dengan pengakuan Sukma Darmawan dan keterangan Anwar yang mengarahkan Azizan menarik balik pengakuannya diliwat oleh tertuduh.

Katanya, walaupun dalam kes liwat laporan perubatan perlu dibuat oleh mangsa, dalam kes ini keterangan Azizan dan pengakuan Sukma Darmawan mencukupi untuk membuktikan terhadap perbuatan liwat.

Berhubung hukuman penjara terhadap Anwar, katanya, sebagai pemimpin kedua dalam negara, Anwar tidak menunjukkan contoh yang baik apabila melakukan perbuatan yang keji dan patut menerima hukuman berat.

Katanya, beliau gagal dalam tugasnya jika tidak menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang dilakukan oleh Anwar.

Sehubungan itu, Ariffin berkata, hukuman yang setimpal adalah penjara sembilan tahun dan berkuat kuasa selepas dia tamat menjalani hukuman penjara enam tahun terhadap kesalahan rasuah.

Anwar dan Sukma didakwa melakukan kesalahan itu di unit nombor 10-7-2, Tivoli Villa, Jalan Medang Tanduk, Bangsar, pada satu malam jam 7.45, antara Januari dan Mac 1993.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara 20 tahun dan sebatan.

beri komen anda disini....
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=67223#67223

300 Juta untuk rebadge Perodua Alza

0 comments
Perodua Alza memang betul-betul berdasarkan Toyota Passo Sette dan Daihatsu Luminas.Perodua ini cuma "rebadge" dengan wajah baru dengan perubahan kecil dengan kos sekitar RM300 juta.

Pada yang satu lagi blok jenama kereta negara, Proton sedang merancangkan mengeluarkan satu model asas proton Exora hanya 3 hari sebelum pelancaran bagi Perodua Alza menurut satu sumber daripada kakitangan Proton. model asas proton Exora adalah diketahui sebagai Proton Exora “Rakyat” pada harga yang termampu untuk menyainginya Perodua MPV Alza iaitu antara RM56k-RM65k.

Itu satu strategi yang baik oleh Proton untuk menerima cabaran oleh Perodua MPV dan bagaimana untuk menangani persaingan. Model Asas Proton Exora Atau “Exora Rakyat” harganya kira-kira RM55,000 akan dikeluarkan dengan aksesori-aksesori minimum dan mengekalkan spesifikasi asas seperti gabungan chasis dan enjin. Paling berkemungkinan ia akan menggunakan bingkai-bingkai keluli yang kecil , bercat hitam tidak memasukan ciri-ciri tambahan aksesori luaran

PERODUA MPV ALZA

(RM 280 juta diperuntukkan hanya untuk rebadge Toyota Passo Sette ini.Dan saya percaya beberapa Pemilik-pemilik Alza akan rebadge dan menukar sekali lagi ke Toyota Passo Sette atau Daihatsu Boon Luminas dengan satu kos kurang daripada RM5000)

Bagaimanapun, ia masih satu tawaran yang baik kerana dengan harga untuk Perodua MPV Alza, anda berkeupayaan mendapatkan kelebihan berbanding Proton Exora Basic Model . Aksesori lain dapat ditokok pada masa akan datang menurut kehendak anda.

http://utusanjamanedan.blogspot.com

Wednesday, December 2, 2009

Nur Kasih capai sasaran 5 juta penonton

0 comments
KUALA LUMPUR 26 Nov. - Dianggarkan lima juta orang akan menonton episod terakhir drama bersiri Nur Kasih malam esok. Drama bersiri yang mencetus fenomena baru di kalangan penonton televisyen di negara ini akan menutup tirai selepas disiarkan sebanyak 26 episod sejak 29 Mei lalu.

Ketika ditayangkan minggu lepas, Nur Kasih mencatat jumlah penonton paling tinggi dalam sejarah iaitu 3.9 juta penonton,

Rating yang dicatatkan itu sekali gus meletakkan Nur Kasih sebagai drama bersiri paling popular dan paling ramai ditonton ketika ini.

Menerusi kajian yang dikeluarkan oleh AGB Nielsen Media Research, sebanyak 3.9 juta penonton mewakili 53.9 peratus penonton televisyen di Malaysia memilih untuk menonton Nur Kasih setiap kali ia ditayangkan pada hari Jumaat pukul 9 malam.

Nur Kasih juga mencatat rekod tersendiri apabila ia turut diulang siarannya tanpa iklan dengan jumlah penonton mencecah dua juta setiap kali ditayangkan pada pukul 7.30 malam setiap hari Selasa hingga Jumaat.

Drama arahan Khabir Bhatia itu mendapat sambutan luar biasa kerana penghasilan skrip, jalan cerita selain teknik sinematografi yang cukup kreatif.

Menurut Pengurus Besar Jenama TV3, Nurul Abu Bakar, faktor utama yang mendorong kepada kejayaan Nur Kasih terletak pada jalan cerita yang menarik serta disokong oleh pelakon dan pengarah yang hebat.

Sehubungan itu, untuk episod terakhir malam esok, stesen berkenaan menyasarkan jumlah penonton yang lebih tinggi berikutan esok merupakan hari cuti umum Aidiladha.

”Episod terakhir Nur Kasih menjanjikan tayangan yang akan lebih meruntun jiwa dan perasaan penonton dan sekali gus menjawab tanda tanya kisah cinta tiga segi antara Nur dengan Adam dan Aidil,” kata Nurul dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Nur Kasih merupakan drama bersiri yang sarat dengan kisah cinta lakonan aktor muda Remy Ishak, Fizz Fairuz, Tiz Zaqyah, Ummi Nazeera dan Sharifah Sofia.

PULAU PINANG LARANG KAKITANGAN SERTAI PROGRAM BTN

0 comments
Kerajaan Pulau Pinang hari ini melarang semua kakitangannya daripada mengikuti Biro Tata Negara (BTN), berkuat kuasa serta merta.

Keputusan itu diumumkan Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman, pada sidang media di Bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, sebentar tadi.

Beliau berkata, satu usul akan dibentangkan penyokong kerajaan dalam Mesyuarat Ketiga Penggal Kedua Persidangan DUN petang ini.

Katanya, semua kakitangan dihantar mengikuti kursus yang disediakan kerajaan negeri sejak mengambil alih pemerintahan negeri itu.

Tuesday, December 1, 2009

Tuduhan Liwat 2 juga Dari Najib

0 comments
Fitnah dan aniaya kes liwat 2 Anwar Ibrahim juga dari Najib bila dia berdolak-dalik dalam hal mengenai pertemuannya dengan Star Witness Mohd Shaiful Bukhari Azlan.

Kini Najib sukar untuk mendapat kerjasama dari organ-organ kerajaan bila pecubaan untuk menangkap Anwar gagal kerana ada anggota kerajaan yang bersimpati dgn Anwar bertindak membocorkan segala rancangan jahat Najib.

Tak lupa juga para doktor yang memberi laporan post mortem "Star Witness" yang sebenar tidak diliwat seperti Dr Mohamed Osman Abdul Hamid, hakim mahkamah seysyen Hakim SM Komathy Suppiah , Bekas SB Bala ,Imam Ramlang Porigi dan yang lain-lain juga mula enggan memberi kerjasama terhadap rancangan jahat Najib walaupun secara senyap seperti surat tanpa nama dari pegawai SPRM tentang pengelibatan Khir Toyo dan Ketua Sprm Selangor .

Wahai seluruh rakyat Malaysia! Ketua-ketua POLIS, Para Hakim , Pegawai-Pegawai Kerajaan, Imigresen,Pegawai TENTERA,JURU AUDIT Negara,

Tampillah kehadapan dengan berani menyatakan kebenaran jangan diharapkan dengan sedikit keuntungan didunia kita menjadi lemah lalu terus tenggelam dalam kebusukan Rasuah dan dosa besar.

Dunia adalah sementara akhiratlah kehidupan yang sebenar sayangilah anak isteri,keluarga dan negara Kerana ALLAH Semata2.

Dan kalau kita serentak mahukan perubahan pasti akan berlaku seperti REVOLUSI Di Iran , Bila semua organ kerajaan terutama PENGAWAL DiRAJA SHAH bertukar arah menentang kezaliman SHAH IRAN dengan sokongan padu seluruh rakyat jentera kerajaan akhirnya SHAH IRAN terbuang ke LUAR Negara.

Ini juga boleh berlaku di Malaysia tak perlu tunjuk perasaan atau demontrasi jalanan apa lagi pertumpahan darah.


Samada kita sebagai Hakim,Polis,Doktor, Peguam,Pendakwa Raya,Tentera,Pegawai-pegawai kerajaan dan semua warga Malaysia bertindak dengan adil kebenaran pasti akan terserlah.

Tidak perlu menyebelahi atau menyokong ANWAR IBRAHIM katakan sahaja apa yang BENAR InsyAllah ,Allah PASTI bersama dengan kita.

sila berikan komen anda dihalaman
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3015#63903

DSAI gagal gugurkan tuduhan

0 comments
Ketua pembangkang negara Dato Seri Anwar Ibrahim hari ini gagal mengetepikan pertuduhan liwat terdapanya di mahkamah tinggi hari ini ,oleh itu perbicaraan akan di mulakan pada 24 Febuari 2010 nanti.

Laporan doktor yang mengesahkan Shaiful Bukhari Azlan tidak diliwat tidak boleh dijadikan alasan untuk mahkamah mengetepikan tuduhan tersebut

Barisan peguam Anwar juga didapati gagal meyakinkan mahkamah bahawa tuduhan berkenaan merupakan konspirasi terhapa beliau.

http://utusanjamanedan.blogspot.com

Monday, November 30, 2009

1 comments
Papadom Afdlin Ke Hollywood


Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL

AFDLIN bersama tiga anugerah yang dimenanginya menerusi filem Papadom pada Festival Filem Malaysia Ke-22 di Sabah, Ogos lalu.

JIKA semuanya berjalan lancar, filem Papadom arahan Afdlin Shauki akan diterbitkan dalam versi Tamil dan menembusi pasaran Kollywood iaitu industri perfileman Tamil di India. Ternyata berita itu cukup mengujakan Afdlin dan dia sendiri sudah tidak sabar lagi untuk turun semula ke lokasi bagi mengarahkan Papadom versi Tamil. Baginya, ia adalah satu cabaran baru baginya sebagai seorang pengarah dan Afdlin sendiri mengakui dia suka melakukan perkara baru yang mampu mencabar kredibilitinya sebagai seorang pengarah.

Buat masa ini, katanya, pihak Tayangan Unggul Sdn. Bhd. sedang meneliti beberapa aspek sebelum projek filem tersebut diteruskan. "Ia merupakan permintaan oleh pihak atasan Astro yang amat menyukai jalan ceritanya dan berpendapat ia berpotensi untuk dibawa jauh ke peringkat antarabangsa. "Saya melihat berita ini mampu membuka lembaran baru dalam profil seni saya dan saya hanya mengharapkan agar filem ini nanti akan mencipta kejayaan sama seperti filem asal," katanya penuh mengharap.

Afdlin berkata demikian sewaktu majlis gala tayangan filem terbaru arahannya, My Spy terbitan KRU Studios di MidValley, baru-baru ini. Menyambung bicara, jelas Afdlin, masih terlalu awal untuk dia mengumumkan barisan pelakonnya tetapi apa yang boleh dikatakan, berkemungkinan besar ia mungkin menggabungkan pelakon tempatan dan juga India. Begitu juga dengan skrip filem tersebut, kata Afdlin yang masih belum diputuskan siapakah yang bakal memegang portfolio tersebut.

"Semuanya masih lagi dalam perancangan dan saya sendiri tidak sabar serta teruja untuk turun semula ke lokasi untuk mengarahkan filem ini. "Saya juga tidak melihat faktor bahasa akan menjadi kekangan kerana karyawan yang bekerja dengan saya juga kebanyakannya daripada kaum India yang saya pasti akan membantu saya. "Jika tiada aral melintang, filem ini akan mula menjalani penggambaran sekitar awal atau pertengahan tahun depan bergantung kepada kepantasan skripnya dihasilkan," ujar Afdlin panjang lebar.

Tidak dinafikan filem Papadom memang begitu dekat dengan masyarakat di negara ini dan maklum balas yang diterima semuanya positif. Maka tidak hairanlah, sejak ditayangkan pada 8 Oktober lalu, filem itu telah berjaya mencatatkan kutipan tiket sebanyak RM3.5 juta selepas 26 hari tayangan. Malah, filem itu juga merupakan filem arahan Afdlin paling laris dari segi kutipan tiket sejak dia menduduki kerusi pengarah pada tahun 2004. "Saya percaya Papadom diterima dengan baik oleh masyarakat dan penonton tempatan kerana jalan ceritanya yang memuatkan elemen drama dan komedi itu.

"Bukan itu sahaja, saya melihat sebelum ini pun agak jarang filem bercorak kekeluargaan diterbitkan dan saya cuba menongkah arus dengan menghasilkan filem ini. "Kalau kita lihat, ada filem bercorak seperti ini gagal menarik perhatian penonton ke pawagam tetapi saya menyambut cabaran itu dan hasilnya benar-benar memeranjatkan saya," katanya dalam nada cukup gembira. Filem Papadom yang diterbitkan dengan kos RM1.4 juta itu membariskan Afdlin sendiri sebagai teraju utama selain Liyana Jasmay, Que Haidar, Vanidah Imran, Scha Al-Yahya, Farid Kamil dan ramai lagi.

Tambah bapa kepada dua orang cahaya mata ini lagi, rezeki filem itu sebahagian besarnya terletak pada kejayaan Papadom yang merangkul lima anugerah utama pada Festival Filem Malaysia Ke-22 di Kota Kinabalu, Sabah, Ogos lalu. Biarpun ketika itu, ia belum ditayangkan namun berupaya memenangi Filem Terbaik, sedikit sebanyak ia menyuntik keinginan penonton untuk ke pawagam dan menonton Papadom. "Selain itu juga, impak kejayaan Papadom juga berpunca daripada buah mulut orang ramai yang mempromosikan filem itu.

"Semua maklum balas ini saya peroleh daripada peminat menerusi akaun Facebook saya dan apa yang saya lakukan adalah untuk memberikan santapan baru kepada penonton di negara ini," ujarnya yang mengakui industri perfileman di negara ini ketandusan filem bercorak kekeluargaan. Dalam masa yang sama, Afdlin turut berkongsi cerita tentang perancangan untuk menghasilkan filem sekuel Papadom. Ujarnya, jalan cerita sudah mula berlegar di mindanya dan dalam filem itu nanti, ia akan mengetengahkan kisah serta pergolakan antara watak Saadom (Afdlin) dan anak perempuannya, Miasara (Liyana).
Profil Berkaitan

Papadom My Spy Tayangan Unggul Sdn. Bhd. KRU Studios Sdn. Bhd. Afdlin Shauki Liyana Jasmay Que Haidar Vanidah Imran Farid Kamil Scha
http://utusanjamanedan.blogspot.com




[img]http://www.sinemamalaysia.com.my/images/paper/utusan20091130-4.jpg[/img]

Penyanyi 'Janji Manismu' menang saman EMI

0 comments


Setelah 10 tahun, penyanyi Aishah hari ini akhirnya berjaya mendapatkan penghakiman dari Mahkamah Tinggi terhadap syarikat EMI (Malaysia) Sdn Bhd yang disamannya kerana memungkiri perjanjian rakaman album pada 1996.

Hakim Datuk Tee Ah Sing memerintahkan syarikat rakaman itu membayar Aishah, atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Arifin, ganti rugi am, yang jumlahnya akan akan ditaksirkan kemudian oleh mahkamah, serta ganti rugi nominal sebanyak RM100.

"Bagaimanapun tuntutan ganti rugi khas ditolak mahkamah atas alasan Aishah gagal mengemukakan bukti terhadap tuntutan tersebut," kata peguam Hasnal Rezua Merican, yang mewakili Aishah, ketika ditemui media di luar mahkamah.

Peguam itu juga memberitahu tuntutan balas EMI bagi mendapatkan ganti rugi sebanyak RM93,071 daripada penyanyi tersebut turut ditolak dengan kos oleh mahkamah.

Penghakiman bertulis Hakim Tee itu dibacakan Timbalan Pendaftar Hilmiah Yusof dalam kamarnya pagi tadi.

Aishah, 44, penyanyi yang popular dengan lagu 'Janji Manismu' itu telah memfailkan saman terhadap EMI pada 6 Dis 1999 bagi menuntut ganti rugi RM406,000, termasuk ganti rugi am, pembayaran royalti, kos dan faedah kerana mendakwa EMI telah memungkiri kontrak yang dibuat antara kedua-dua pihak.

Royalti minyak: Nik Aziz pertahan isu doa

0 comments


Royalti minyak: Nik Aziz pertahan isu doa
Nov 29, 09 6:37pm
Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap mempertahankan bahawa tidak salah dari segi agama Islam jika mendoakan seseorang itu dilaknat Tuhan jika mereka mempunyai niat jahat terhadap seseorang lain.

Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau sanggup berhadapan dengan ulama yang membidas serta mengkritik kenyataannya itu dan mengingatkan beliau bahawa perbuatan sedemikian adalah haram di sisi Islam.

Jumaat lepas, Nik Abdul Aziz berkata beliau akan berdoa kepada Allah supaya memusnahkan masa depan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno jika kerajaan pusat enggan memberi royalti minyak kepada Kelantan, yang disifatkan sebagai sesuatu yang tidak betul.

Menteri Besar Kelantan itu turut menjelaskan kenyataannya itu.

"Doa yang dimaksudkan itu (kepada Perdana Menteri) hanya meminta Allah memperbetulkan fikiran Perdana Menteri,(Datuk Seri Najib Tun Razak) iaitu beri (royalti) gas dan petrol kepada Kelantan, kalu tak beri juga, bermakna beliau berniat tak baik.

"Niat tak baik itulah yang saya minta dilaknatkan Tuhan tu...," katanya.

Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria, dalam laporan media hari ini dipetik sebagai berkata umat Islam sepatutnya berdoa dan memohon kepada Allah supaya memberikan hidayah, kesejahteraan serta keselamatan terhadap orang lain, terutama saudara seagama, bahkan kepada orang kafir.

Sementara itu, Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyifatkan tindakan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat itu sebagai tidak masuk akal.

Katanya, perbuatan itu sebenarnya menggambarkan kelemahan dalam pemerintahan Nik Aziz sekaligus menunjukkan perpecahan kritikal di dalam PAS.

"Kita di dalam Umno bukan mahu mendoakan PAS berpecah tetapi kita bersyukurbkerana apa yang PAS tuduh, akhirnya perkara itu terkena tempias kepada mereka (PAS) sendiri.

"Mereka (PAS) tuduh Umno menimbulkan perkara yang boleh pecah belahkan PAS, kita (Umno) yang lagakan pemimpin mereka, tetapi bila kita sabar dalam cara kita bawa diri kita, akhirnya tuhan tunjukkan mereka yang terkena tempias mereka," katanya kepada pemberita selepas majlis korban Umno Bahagian Sembrong dan pembasmian kemiskinan Giat Mara, di Kampung Contoh, dekat Kahang, di Kluang hari ini.- Bernama

Tuesday, November 24, 2009

spesifikasi MPV Perodua Alza

0 comments
Hari ini perlancaran model MPV pertama dan terbaru dari Perodua. sebelum ini telah tersebar gambar Perodua MPV tersebut. Tapi nama, harga dan juga spesifikasi model tersebut masih tidak diketahui lagi.

Aku rasa ada baiknya aku kongsikan disini. Mana tau ada yang tengah berhajat atau berkira² untuk memiliki MPV ini. Maklumlah saiz keluarga makin bertambah, MPV pula pada zaman sekarang sudah menjadi keperluan.

Ia diberi nama ALZA. Bunyinya hampir sama dengan AVANZA.

Berikut ialah spesifikasi dan harga.



Convenient, Affordable, Stylish compact MPV
Engine spec:
Horsepower : 107.2hp
Max power output : 80Nm-2/6000rpm
Torque power : 141Nm-2/4,400rpm
Engine type :3SZ-VE ( same as used in Rush , Avanza 1.5cc)
Suspension : Front - Mcpherson Strut type
Rear - Rear Axle beam
Tyre :185/55R15


Attractive features :
-Meter panel located at dashboard centre (flat shaped)
-Multi info display meter provide :
1) range - distance can go at balance fuel bar with certain speed
2) average fuel consumption - a warning when u reach reserve fuel
- Foot brake for auto transmission
- Improved condenser and blower for better air cond flow
- unique exterior and interior design
- all 7 seats can be fold full flat, semi flat mode with no hassle
- spacious legroom for all seats
- spacious luggage
1) at 83L (normal)
2) 353L (3rd row flat mode)
3) 884L (2nd row & 3rd row flat mode)
- audio control at steering
- Laminate 91% green glass




mpv perodua
GAMBAR)MPV Perodua, Akan Keluar November Ini
Ini adalah gambar terbaru yang kami terima.

Sumber mendakwa ini adalah model MPV keluaran Perodua yang bakal
di’lancarkan November depan.




Tiada sebarang spesifikasi khas di’keluarkan namun dari
gambar-gambar di’bawah, MPV Perodua tampak lebih boleh di’percayai
berbanding MPV keluaran Proton, Exora.


Khabar angin yang mengatakan Perodua MPV ini di’bina berdasarkan
Toyota Passo Sette memang benar belaka. MPV yang belum mempunyai nama
ini mirip hampir 100% rekaan luar & dalaman Toyota Passo
Sette.Sekali imbas, gambar MPV Perodua nie sebijik macam Myvi. Cuma
ianya dipanjangkan lagi saiznya untuk dijadikan MPV. Mungkin nak jimat
kos kot. Lagipun Myvi memang terbukti terjual dengan banyaknya.


Di hari Sabtu yang cerah ini, inginlah kami berkongsi
gambar-gambar MPV Perodua. Dari sumber-sumber yang tak boleh
dipercayai, katanya Perodua MPV ini akan keluar di pasaran bulan
November 2009.


Sekali imbas, gambar MPV Perodua nie sebijik macam Myvi. Cuma
ianya dipanjangkan lagi saiznya untuk dijadikan MPV. Mungkin nak jimat
kos kot. Lagipun Myvi memang terbukti terjual dengan banyaknya.


Untuk makluman, kami dah pun pergi tengok Proton Exora di
showroom, memang nampak cantik. Interior pun lawa. Siap ada TV lagi kat
dalam. Memang mengancam la orang kata.


Persoalannya di sini ialah, yang mana lagi cun? Proton Exora
atau MPV Perodua? Kalau tengok dari gambar saja memang susah nak buat
perbandingan kan? Apa pendapat anda?


Lagi gambar-gambar Perodua MPV dengan membaca artikel ini
sepenuhnya:-



mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua

Jadilah yang terawal memilikinya : call me Maria

017 623 6806












...spesifikasinya dan hargonya;



Perodua Alza 1.5 (Compact MPV):

MANUAL TRANSMISSION:

1. Manual (Standard) - Basic

Harga : RM55,990,
Downpayment : Zero
Bulanan1 : RM693 x 9thn @ 3.75%
Bulanan2 : RM836 x 7thn @ 3.65%
Bulanan3 : RM1096 x 5thn @ 3.5%

2. Manual (Premium) - Basic + Accessories*

Harga : RM60,990,
Downpayment : Zero
Bulanan1 : RM755 x 9thn @ 3.75%
Bulanan2 : RM912 x 7thn @ 3.65%
Bulanan3 : RM1194 x 5thn @ 3.5%

3. Manual (Advanced) - Basic + Accessories* + Extra Accessories**

Harga : RM67,146
Downpayment : RM6,746
Bulanan1 : RM748 x 9thn @ 3.75%
Bulanan2 : RM903 x 7thn @ 3.65%
Bulanan3 : RM1183 x 5thn @ 3.5%


AUTO TRANSMISSION:

1. Auto (Standard) - Basic

Harga : RM58,990
Downpayment : Zero
Bulanan1 : RM730 x 9thn @ 3.75%
Bulanan2 : RM882 x 7thn @ 3.65%
Bulanan3 : RM1155 x 5thn @ 3.5%


2. Auto (Premium) - Basic + Accessories*

Harga : RM63,990
Downpayment : Zero
Bulanan1 : RM793 x 9thn @ 3.75%
Bulanan2 : RM957 x 7thn @ 3.65%
Bulanan3 : RM1253 x 5thn @ 3.5%

3. Auto (Advanced) - Basic + Accessories* + Extra Accessories**

Harga : RM70,146
Downpayment : RM7,046
Bulanan1 : RM782 x 9thn @ 3.75%
Bulanan2 : RM944 x 7thn @ 3.65%
Bulanan3 : RM1236 x 5thn @ 3.5%


Specifications:

1. Basic
- 15" Alloy Rims
- Door Visor
- Reverse Sensor
- Underseat Tray
- Carpet Mat
- Anti Slip Mat
- Safety Triangle
- License Plate Holder
- Radio CD Player with MP3/WMA, Multi Info Display
- UV Protected Glass (All Glass)


2. * Accessories
- USB & Bluetooth Stereo,
- Seat Height Adjuster,
- Dual Airbag,
- ABS with EBD &
- Rear Spoiler

3. **Extra Accessories
- Bodykit,
- Leather Seat,
- GPS with Reverse Camera &
- Tinted Film

*Harga di atas adalah utk Model Metallic Color. Pilihan color2 akn diberitahu kelak.

Thursday, November 19, 2009

Nostalgia Proton Saga

0 comments



Tahun 1985, satu sejarah baru telah termaktub didalam catatan pembangunan negara apabila Malaysia telah berjaya mengeluarkan kereta nasional buatan tempatan. Seluruh negara merasa gah dengan pencapaian baru rakyat Malaysia yang pada masa itu rata-rata mereka memiliki Toyota, Nissan, Mitsubishi dan model-model kereta buatan Jepun yang lain. Proton, Perusahaan Otomotif Nasional, telah dibangunkan dengan pengeluaran model sulungnya, Proton Saga. Satu kereta yang diolah dari model asal Mitsubishi Lancer Fiore, adalah satu titik mula usahasama antara Protondan Mitsubishi Motor Corporation, MMC Jepun. Dengan harga yang berpatutan, kereta pertama negara yang dilancarkan pada masa itu dengan rasminya oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Dr. Mahathir Mohamad, mendapat sambutan yang begitu hangat dari masyarakat di Malaysia.

Enjin yang dikeluarkan dari dua siri 1300cc dan 1500cc itu mencapai jualan yang amat menggalakkan. Dikeluarkan dari dua jenis potongan cesi Sedan dan Aeroback (Knight). Kini, setelah lebih dari 20 tahun

dikeluarkan, model asas saga ini telah menjalani begitu banyak perubahan dan peningkatan. Dari model berasaskan enjin Orion buatan MMC, bertukar kepada Enjin

Magma pada 1987 dan dipertingkatkan lagi kepada Magma Megavalve 12 yang lebih berkeupayaan tinggi. Bertulangkan cesi Saga, model ini mendapat perubahan awalnya kepada model Iswara yang lebih cantik dan menawan. Kini cesi Saga ini masih terus utuh dengan pengeluaran model LMST yang lebih aerodinamik. Model ini terus mendapat sambutan sehingga kini.

Update:23 April 2008. Kini Saga telahpun melangkau satu lagi tapak kehadapan. Dengan nama Saga, Proton telahpun mengeluarkan model Base Line Saga generasi baru yang 100% berbeza daripada ruba bentuk 'kekotakkan' yang diwarisi sejak zaman berzaman daripada model Lancer Fiore. Kini nama baru Saga dikeluarkan dengan model yang lebih aerodinamik, berbadan lebih 'bulat' dan bercirikan citarasa terkini. Dikenali dengan nama Saga BLM, model ini mendapat sambutan menggalakkan dengan pengeluaran mencecah 8000 unit sebulan. Rata rata kelab Saga dan Iswara yang banyak bertapak didalam negara sejak dahulu menerima baik kehadiran model baru ini kedalam keahlian kelab mereka, ini kerana model ini masih lagi mengekalkan nama 'Saga'.

Monday, November 16, 2009

AKIBAT KEMELESETAN EKONOMI....... BANK GHAIB: BETULKAH ADA?

3 comments




Krisis kewangan yang melanda dunia kini ternyata memberi kesan negatif terhadap ekonomi kebanyakan Negara,
Sehingga menyebabkan kehidupan rakyat turut sengsara dan menderita.Namun di Negara jiran kita,Indonesia,dikatakan ada bank ghaib yang boleh memberikan pinjaman dengan mudah dan jumlah yang besar.
Ramai orang teruja dengan khabar angin tersebut.
Menurut cerita,ada yang berjaya memperolehi pinjaman setelah syarat membuka akaun di bank ghaib dan kad kreadit dipersetujui oleh pihak bank ghaib.
Menurut beberapa pakar ilmu mistik di sana,bank ghaib memang benar-benar wujud. Namun, untuk membuat pinjaman di “bank” itu,syaratnya cukur ketat. Mereka yang meminjam wang dari bank ghaib perlu memberikan wang itu dalam bentuk imbalan, sesuai denagn dengan penjanjian yang disepakati antara peminjam dengan penguasa bank ghaib. Yang pastinya bank hanya memberi pinjaman kepada mereka yang benar-benar memerlukannya dan mereka yang terdesak.
Contohnya Nendra, Melalui jasa seorang spiritual yang berasal dari Tudung Agung, pengusaha dari Jakarta ini memilih untuk mendapatkan wang dengan segera, dengan tujuan untuk memulihkan perniagaan yang diancam krisis.
Beliau mengaku bahawa jalan yang diambilnya itu memang berunsur sesat. Tetapi dengan dana segera dari “dunia” lain ini beliau berharap dapat menyelamatkan perniagaannya dan menjadi sediakala.
Menurut Nendra, langkah awal untuko mendaftar diri di bank ghaib ini tidaklah sesukar yang dikatakan orang.Cukup hanya dengan membawa tiga jenis bunga , iaitu mawar, kenanga serta melati.
Kenapa mesti tiga jenis bunga tersebut? Nendra menjelaskan , tiga jenis binga ini melambangkan keharuman serta kesucian alam yang dikurniakan Allah ke atas hambanya.Jadi, bunga bunga ini sudah “mewakili”Nendra untuk meminta kepada pemimpin bank ghaib melalui Sang Pencipta.
Setelah semua persiapannya siap, Nendra dengan dibantu pakar spiritual itu melakukan ritual. Menurut Nendra lagi, ketika ritual itu dimulakan, hanya terdapat sebuah peti besar dalam keadaan terbuka dan kosong di ruangan tempat pemujaan itu. Ia juga tidak diadakan di tempat keramat, seperti di dalam gua atau di gunung yang jauh dari perkampungan penduduk.
Ketika itu Nendra hanya disuruh ikut meng’aminkan semua doa sang pawang yang melakukannya. Seiring tubuh sang pawing bergetar dengan tangannya mengepak setinggi dada, dan setelah di’ aminkan ‘kan olehNendra, lebih kurang dalam 15 minit kemudian, tiba-tiba di ruangan yang hanya diterangi bara api dari arang kemenyan, ‘muncul’ wang yang amat banyak jumlahnya, yang Nendra sendiri tidak tahu dari mana datangnya wang tersebut
Tiga bulan kemudian Nendra mendapat sedikit hasil daripada perniagaannyya.
Esoknya Nendra pergi ke tempat dia pergi ke gunung tersebut untuk memulangkan wang yang dipinjam ke Sang Pawang. Seperti biasa Nendra perlu meng ‘amin’ kan doa sahaja.Selepas itu Nendra rasa sangat gembira kerana perniagaannya semakin maju. Nendra bersyukur kepada Allah
Kerana membantunya.

Di Petik dari Majalah Tabloid Kisah Benar

Thursday, November 12, 2009

Real Madrid tewas dengan kelab tercorot

0 comments

MADRID: Gergasi Sepanyol, Real Madrid dipalit kecewa apabila tersingkir daripada kejuaraan Piala Raja Sepanyol selepas kecundang 1-4 kepada kelab divisyen tiga, Alcorcon di atas perkiraan agregat, kelmarin.

Sementara itu, juara bertahan, Barcelona ceria selepas mudah membelasah Cultural Leonesa 5-0 buat menerbitkan lagi rasa cemburu musuh tradisi mereka itu.

Rafael Van der Vaart berjaya mendapatkan jaringan ditunggu Real minit ke-81 dalam perlawanan di Santiago Bernabeu bagi kemenangan 1-0, tetapi jaringan lewat itu tidak cukup membantu mereka mara ke pusingan berikut selepas tewas 0-4 pada perlawanan pertama.

“Kami mengadakan parti di bilik persalinan,” kata jurulatih Alcorcon, Juan Antonio Anquela. “Kami mencapai impian. Menewaskan Real adalah suatu mimpi.”

Di Camp Nou, pemain muda Bojan Krkic menjaringkan dua gol manakala satu gol masing-masing daripada Pedro Rodriguez, Lionel Messi dan Xavi Hernandez dalam separuh masa kedua menjadikan kedudukan 7-0 secara agregat buat Barca ke atas kelab divisyen tiga itu.

Di Bernabeu, sekalipun menurunkan bintang Brazil Kaka, semuanya bagai tidak menjadi buat kelab yang menghabiskan jutaan euro musim ini itu dan jurulatih Manuel Pellegrini menerima cacian peminat supaya meletakkan jawatan terutama selepas dia mengeluarkan pemain tengah, Lassana Diarra pada minit ke-70.

“Peminat marah selepas Diarra dikeluarkan. Saya faham...dia bermain cukup baik,” kata jurulatih berasal dari Chile itu. “Untuk tewas kepada kelab divisyen tiga tidak boleh dianggap kejayaan.”

Sebelum perlawanan ini juga, Presiden Real, Florentino Perez sudah mengeluarkan kenyataan sekiranya Real gagal menjulang sebarang kejuaraan di La Liga mahupun Liga Juara-juara, jawatan Pellegrini akan berakhir musim ini. -

Wednesday, November 11, 2009

MPV terbaru dari Perodua kini siap untuk tempahan

0 comments



mpv perodua
GAMBAR)MPV Perodua, Akan Keluar November Ini
Ini adalah gambar terbaru yang kami terima.

Sumber mendakwa ini adalah model MPV keluaran Perodua yang bakal
di’lancarkan November depan.




Tiada sebarang spesifikasi khas di’keluarkan namun dari
gambar-gambar di’bawah, MPV Perodua tampak lebih boleh di’percayai
berbanding MPV keluaran Proton, Exora.


Khabar angin yang mengatakan Perodua MPV ini di’bina berdasarkan
Toyota Passo Sette memang benar belaka. MPV yang belum mempunyai nama
ini mirip hampir 100% rekaan luar & dalaman Toyota Passo
Sette.Sekali imbas, gambar MPV Perodua nie sebijik macam Myvi. Cuma
ianya dipanjangkan lagi saiznya untuk dijadikan MPV. Mungkin nak jimat
kos kot. Lagipun Myvi memang terbukti terjual dengan banyaknya.


Di hari Sabtu yang cerah ini, inginlah kami berkongsi
gambar-gambar MPV Perodua. Dari sumber-sumber yang tak boleh
dipercayai, katanya Perodua MPV ini akan keluar di pasaran bulan
November 2009.


Sekali imbas, gambar MPV Perodua nie sebijik macam Myvi. Cuma
ianya dipanjangkan lagi saiznya untuk dijadikan MPV. Mungkin nak jimat
kos kot. Lagipun Myvi memang terbukti terjual dengan banyaknya.


Untuk makluman, kami dah pun pergi tengok Proton Exora di
showroom, memang nampak cantik. Interior pun lawa. Siap ada TV lagi kat
dalam. Memang mengancam la orang kata.


Persoalannya di sini ialah, yang mana lagi cun? Proton Exora
atau MPV Perodua? Kalau tengok dari gambar saja memang susah nak buat
perbandingan kan? Apa pendapat anda?


Lagi gambar-gambar Perodua MPV dengan membaca artikel ini
sepenuhnya:-



mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua


mpv perodua

Jadilah yang terawal memilikinya : call me Maria

017 623 6806











Kes Liwat : Shaiful tampil dengan bukti.

0 comments
Kes liwat Ikon pembangkang negara kian hampir ini merupakan kali yang kedua bagi beliau, cuma "Star Witness" pihak pendakwaan kali ini adalah seorang pelajar pintar yang sengaja tidak lulus peperiksaan kerana salah pilih jurusan. beliau sebenarnya nak jadi juruterbang.

Diharapkan kali ini jangan sampai Star Witness ini [b]mengaku tidak diliwat[/b] dan tidak memberitahu bahawa polis yang menyuruh beliau [b]menukar keterangan[/b].

Persediaan kali ini cukup rapi kerana semua bahan bukti telahpun di "SEALED" sehingga salinannya pun tidak dapat diberi kepada pasukan pembelaan kalau nak membela mangsa yang teraniaya macam Shaiful tu biarlah betul-betul meyakinkan supaya beliau mendapat keadilan yang didam-idamkan

Jangan sampai jadi bahan ketawa diseluruh dunia.

Jangan sampai seluruh rakyat bertindak menjadi hakim dalam pilihan
raya 13 nanti.

Sebagimana permintaan shaiful dalam blognya yang memohon suntikan semangat dan tips-tips berguna dalam perbicaraan nanti bolehlah kita hantarkan
e-mel
(HariKebenaran@gmail.com)
kepada beliau.

Tuesday, November 10, 2009

Semakin jelas PKR adalah agen Yahudi...

2 comments


Oleh Pusaka Ayahanda

Pada Hari Ahad 8 November 2009 telah berlangsung satu Konvensyen Keadilan Negeri Pulau Pinang yang bertempat di Dewan Tunku Komtar. Konvensyen tertutup ini telah dihadiri oleh 1200 Ajk dari seluruh cabang negeri P.Pinang.

Cuba lihat dan perhati betul-betul kain penghias belakang pentas (backdrop) tersebut. Bukankah ianya iras-iras logo kumpulan yahudi iaitu FREEMASON. Ia secara tak langsung menjelaskan keakraban hubung kait di antara parti itu dengan organisasi Yahudi tersebut.
- Berita ini dipetik dari sebuah laman web anti Anwar

Semakin jelas PKR adalah agen Yahudi...

Dr Asri sedia cebur politik kerana dakwah

0 comments
KOTA BHARU: Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata beliau sedia menyertai politik sebagai jalan terakhir jika usahanya untuk menyebarkan dakwah melalui ceramah agama berdepan dengan halangan.

Katanya, beliau memang tidak bercadang menyertai politik dan lebih menumpu kepada usaha menyebarkan pemikiran Islam yang luas kerana Islam adalah agama untuk semua.

"Tapi jika semua pintu tertutup dan saya tidak boleh bercakap melainkan boleh bercakap dalam pentas politik, terpaksa berfikir lain. Saya harap ini tidak akan berlakulah," katanya kepada pemberita selepas mengunjungi Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di sini hari ini.

Mohd Asri ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor baru-baru ini kerana didakwa berceramah tanpa tauliah di negeri itu. Beliau kemudian dihadapkan ke Mahkamah Syariah tetapi tidak ada pertuduhan dikenakan terhadapnya.

Sambil menafikan pertemuannya dengan Nik Aziz sebagai usaha ke arah mendekati politik, beliau berkata ia adalah sebagai tanda hormat kerana Nik Aziz sebelum ini turut memberi sokongan kepadanya dalam gerakan dakwah. - Bernama

Sunday, November 8, 2009

KUTU WANGPOS HARAM ?

1 comments
PROGRAM KUTU WANG POS: PANDANGAN DARI SUDUT FIQH ISLAMProgram kutu secara wang pos sudah agak
menular dan popular pada masa ini. Mereka yang berhadapan dengan masalah kewangan melihat program ini dapat
membantu mereka menyelesaikan kemelut kewangan mereka. Bagi pihak yang berwang pula, berhasrat untuk
membantu sahabat-sahabat dan rakan-rakan yang berada dalam kesusahan dengan menamakan mereka sebagai
penerima wang pos berkenaan. Persoalannya, adakah program ini berjalan tanpa terdapat apa-apa unsur haram
sehingga program ini benar-benar menjamin kebaikan sebagaimana yang dijanjikan. Tetapi jika program ini
mengandungi unsur-unsur haram, maka kegelapan dan kerugian sepastinya akan menemui peserta-pesertanya atau
sebahagian daripada peserta-pesertanya.
UNSUR-UNSUR HARAM YANG DAPAT DIKESAN Setelah meneliti perjalanan beberapa bentuk program wang pos,
didapati ianya mengandungi beberapa unsur haram.
Antaranya:

1. Unsur GhararJika dikaji berkenaan program ini
didapati asas kepada pembinaan dan perjalannya adalah 'auto placement' yang menjadikan orang bawah atau peserta
baru mangsa yang tidak mendapat apa-apa pulangan apabila program 'auto placement' ini berhenti berpusing.Oleh itu,
setiap yang menjadi peserta yang peringkat awalnya mengharapkan pulangan apabila sampai gilirannya kehilangan
wang apabila program ini terhenti.Setiap sesuatu pastinya ada permulaan dan pastinya juga ada titik penamatnya. Pada
waktu tersebut, pastinya sesiapa yang masih berada di bawah akan menjadi mangsa apabila wangnya diperolehi oleh
orang atasan sedangkan orang bawahannya belum wujud.Gharar yang terdapat disini ialah gharar fil husul (tidak tentu
dapat) dan gharar fil miqdar (tidak tentu kadar).


2. RibaProgram ini sebenarnya bersifat 'money game' yang
mendedahkan pesertanya kepada riba. Ini kerana, setiap yang menyertai program ini atau sebahagiannya berhasrat
mendapatkan pulangan.Jika ia menaja dengan mengeluarkan wang sebanyak RM100, maka ia mengharapkan pulangan
lebih. Jika ia benar-benar mendapat pulangan yang lebih banyak, maka ia adalah riba kerana tiada transaksi perniagaan
atau khidmat di dalam program ini.


3. JudiDalam program ini terdapat unsur judi kerana sepastinya ada pihak yang
mendapat untung dan ada pihak yang pasti mengalami kerugian. Untung dan rugi ini boleh berlaku apabila program ini
berhenti. Jika ia berlaku, maka mereka yang berada di line atas akan mendapat keuntungan manakala mereka yang
berada di line bawah mendapat kerugian. BEBERAPA JAWAPAN KEPADA KEKELIRUANMereka yang menyertai
program ini melihat ianya adalah harus dari sudut syariat dengan alasan-alasan berikut:


1. Sumbangan atas alasan hibah

Antara alasan yang sangat luas dijadikan hujah membolehkan ialah sumbangan setiap peserta adalah hibah.
Sebenarnya alasan ini adalah alasan yang tidak boleh diterima syariat kerana hibah tidak mensyaratkan keuntungan dan
tidak mensyaratkan pulangan.Tetapi program ini jelas berbentuk permainan wang (money game) dalam bentuk pusingan
'auto placement'.
Justeru itu, hibah bersyarat jika tidak kena caranya boleh menjerumuskan kepada riba sebagaimana
sabda Nabi S.A.W. : CD B16 ,1I FA9' AGH 1('Maksudnya: "setiap pinjaman yang mensyaratkan manfaat adalah riba".
Dalam masa yang sama bayaran yang dianggap hibah tersebut adalah dalam bentuk tetap dan dijanjikan pulangan
sebagaimana dalam iklan yang disiarkan.Maka setiap transaksi syariat bukan dilihat kepada lafaz dan binaan kalimah
tetapi ia melihat kepada hakikat dan perjalanannya. Kaedah fiqh menyebut:'D9(1) AJ 'D9BH/ DDEB'5/ H'DE9'FJ D'
DD#DA'8 H'DE('FJMaksudnya: "Yang diambil kira pada akad transaksi ialah maksud dan makna, bukan lafaz dan
susunan kalimat".

2. Sumbangan mestilah ikhlas membantu. Alasan kedua yang biasa digunakan ialah sumbangan itu
ikhlas membantu sahabat-sahabat seagama yang susah.Menurut syariat, apabila sesuatu transaksi di dapati haram,
maka ikhlas tidak akan merubahnya menjadi halal. Sebagaimana tiga orang berjudi dan setiap seseorang
mempertaruhkan wang RM 10. Sekalipun setiap seseorang berniat derma ikhlas untuk si pemenang ia tetap haram
kerana ia adalah judi dan ikhlas tersebut tidak boleh mengharuskan perkara yang haram.Ikhlas atau lebih tepat tidak
dipaksa adalah syarat sah jual beli dan segala jenis transaksi yang harus. Firman allah swt : %D' #F *CHF *,'1) 9F *1'6
EFCEMaksudnya: "melainkan ia adalah perniagaan yang berlaku secara reda meredai antara kamu". Ayat ini
menunjukkan reda dan ikhlas menyertai perniagaan yang halal, bukan menjadi syarat sah kepada transaksi yang haram.


3. Kias kepada belanja kawan makan atau minum di kedai.Kias adalah adalah kias yang salah kerana ia mempunyai
perbezaan yang sangat ketara. Antaranya, belanja kawan di kedai makan tidak melibatkan pusingan wang. Dalam
program ini ia melibatkan wang dengan wang yang sepastinya mendedahkan kepada riba. Tambahan pula setiap
pesertanya disyaratkan menaja dan ditaja. PENUTUP DAN KESIMPULANSememangnya setiap transaksi hukum
asalnya adalah harus sehinggalah ia dicemari oleh unsur-unsur haram. Setelah diteliti program wang pos ini, didapati
program ini adalah haram disebabkan unsur-unsur yang disenaraikan di atas. Justeru itu, umat islam digesa supaya
tidak terlibat dengan program ini kerana ia membazirkan wang disamping keharaman yang disebutkan. Majlis
Perundingan Dan Penyelidikan Hukum (MPPH)
Dewan Ulamak PAS Pusat

BERI KOMEN ANDA DISINI....(KLIK LINK DIBAWAH)
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=69827#69827

Friday, October 30, 2009

Sindrom Shaiful Melanda IPT....

1 comments


Bilangan pelajar lelaki jenis "lembut" semakin ramai dan mereka ini lebih berjaya dalam bidang pelajaran dan malahan ramai yang berjaya melangkah masuk kemenara gading.

Pelajar lelaki yang normal dan agak kasar selalunya terkandas dan jadi mat rempit,mat pit atau yang baik jadi askar atau polis.

Suatu hari saya secara tidak sengaja saya masuk ke UITM semasa upacara konvo.Sewaktu mereka sedang beratur dengan jubah untuk ambil "grad" dalam satu barisan yang panjang mereka sempat touch up-touch up dengan lipstik,eye shadow,blusher dengan tidak ada perasaaan malu sambil bertanya "cantik tak? cantik tak?"sesama sendiri dan saya nampak pelajar perempuan pun tak macam tu....

Kalau yang macamtu kira tak kisah lagi sebab agak ketara mereka bersifat mirip perempuan tapi kalau badan tough! macho dalam diam-diam bercinta sesama lelaki ini lebih bahaya kalau mereka buat hubungan sejenis dihostel atau rumah sewa memang tiada siapa yang akan mengsyakinya

Agaknya Si Sepol tu jenis ini tak ? Sebab itu dia dihantar untuk memerangkap Anwar dengan janji-janji ganjaran yang besar

Apakah puncanya gejala ini ?


Wak Cyber Tabib Profesional yang disegani ketika ditemui berkata " Menurut pandangan dari pancaran mata batin Wak,ini berpunca dari pemakanan telur ayam yang terhasil dari suntikan hormon tiruan."Kalau tak percaya tanya mak-mak dan bapak-bapak dio rang mesti suka makan telur separuh masak setiap hari maklumlah kan menu breakfast mat saleh..." kata Wak Cyber.

"Telur ayam ni kalau diletak dibawah perut ayam yang sedang mengeram gerenti tak menetas punya"Kata wak Cyber lagi.

"Wak ni bukanlah pakar tapi cubalah saintis -saintis kat Malaysia ni buat sikit kajian tentang perkara ini"

lagi.....


BERIKAN KOMEN ANDA DISINI
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=63#69316

Thursday, October 29, 2009

Ezam ada bukti Anwar peliwat.

45 comments


Dalam satu ceramah Saudara Ezam Md Noor satu masa dulu beliau ada menceritakan tentang pengalamannya semasa dalam tahanan ISA. Pegawai polis dari cawangan SB cuba bemacam-macam cara untuk menukar pendirian Ezam dan meninggalkan perjuagan REFORMASI bersama mentornya Dato Seri Anwar Ibrahim.

"Kalau betul Anwar melakukan liwat tunjukkan kepada saya buktinya.... sekarang juga saya akan meninggalkan perjuangan saya bersama Anwar!" demikian tegasnya pendirian nya ketika itu "Tidak ada satu bukti pun yang dapat dikeluarkan bagi meyakinkan saya tentang tuduhan mereka!" katanya dengan penuh bersemangat kini beliau telah membuat keputusan unutk tinggalkan perjuangan bersama Anwar.

Adakah kerana telah menemui bukti tabiat buruk bekas bossnya?

Masa baru join UMNO dulu hingga kini masih belum dapat menampilakn bukti...

Yang nyatanya tuduhan Liwat 2 datang dari beliau..

Yang nyatanya tuduhan Liwat 2 telah menaikkan lagi imej Anwar dan memadamkan samasekali tuduhan liwat 1 (1998) Rakyat Malaysia bertambah yakin yang Anwar memang kena fitnah.

Adakah ini memang pemainan politik inteligen yang dimainkan oleh 2 individu pintar ini?

Yang nyatanya Ezam tidak pernah mencaci bekas bossnya secara keterlaluan dan Anwar juga begitu sentiasa cuba mengelak bila ditanyakan mengenai Ezam.

Jadi mari kita lihat siapa yang kenaaa?

Lagi berita yang Selanjutnya klik disini..

Wednesday, October 28, 2009

Laluan Iklan Percuma

0 comments
alhamdulillah pengunjung ramai yang masuk kedalam blog wak,kini ada pulak yang minta wak mengajar buat blog ,cara online lak tu....
tak mengapa selagi wak termampu wak ajarkan dan kini wak buka ruang untuk pengiklanan terbuka dan percuma kepada mereka yang berminat untuk buat duit dengan dapat.com
silalah masuk

http://utusanjamanedan.blogspot.com

Tuesday, October 27, 2009

Shaiful Bukhari Azlan VS Teoh Beng Hock

0 comments


Shaiful Bukhari Azlan dalam blognya meluahkan kerisauan yang amat sangat tentang keselamatan dirinya hingga tak dapat berhari raya dengan keluarga beliau.
beliau takut kerana ada percubaan untuk membunuhnya dari pihak-pihak tertentu yang dikatakan terdesak dan sanggup menggunakan apa cara sekalipun unutk menghalang beliau dari memberi keterangan menentang Ikon pembangkang negara dimahkamah nanti.

"Kemungkinan, tahun ini merupakan tahun kedua saya tidak dapat lagi menyambut syawal bersama keluarga. Tidak mengapa, yang penting, saya masih berada didunia ini, justeru saya perlu sentiasa berwaspada mengenai keselamatan diri kerana lumrah orang yang sedang terdesak, mereka ini sanggup melakukan apa sahaja bagi mengelakkan saya dari memberi keterangan di mahkamah kelak. Tragedi yang menimpa mendiang Teoh Beng Hock perlu dijadikan iktibar" kata beliau dalam blognya.
Beliau mengambil contoh kes kematian Teoh Beng Hock yang dikatakan mati dibunuh kerana cuba membocorkan rahsia penyelewengan peruntukan Kerajaan Negeri Selangor.

Wajarkah beliau risau atas keselamtan dirinya?

Wajarkah beliau membandingkan dirinya dengan Teoh Beng Hock?

Lagi berita yang Selanjutnya klik disini..

Wednesday, October 21, 2009

Kes liwat Anwar Ibrahim :Shaiful akan tampil dengan bukti

0 comments
[Kepada yang sudi membimbing mahupun memberi tips2 persiapan untuk ke Mahkamah, bolehlah menghantar kiriman anda ke alamat email HariKebenaran@gmail.com. Namun, atas faktor keselamatan, saya tidak dapat membalasnya. Harap Maklum. Tk]

Demikianlah rayuan seorang pemuda malang yang telah diliwat oleh ikon pembangkang negara. Marilah kita sama-sama membantu beliau dengan mengirimkan tips-tips yang berguna bagi menghadapai saat saat yang paling sukar sepanjang kehidupan beliau di mahkamah nanti.

Tersentuh hati saya untuk memberi idea supaya dakwaan beliau itu diterima dengan penuh yakin oleh mahkamah lalu menjatuhkan hukuman yang setimpal kepada tertuduh.

Idea berkenaan saya lakarkan seperti dibawah
0 comments


KD Sri Indera Pura-Kapal pengangkut sokongan yang mampu bertindak sebagai kapal penyelamat kapal selam sedang bersiap sedia untuk belayar ke Teluk Sepanggar terbakar dengan 2.4 juta tan minyak dan segala peralatan Spare Part/Bantuan kapal selam akan ditenggelamkan Kapal ini mesti diganti dengan segera diatas kapasitinya sebagai penyelamat kapal selam,bayangkan jika sekiranya berlaku apa-apa kepada kapal selam kita dan semua alat ganti yang penting dan mahal sangat diperlukan untuk meneruskan misi .Adakah disini bakal bermula siri malapetaka akibat dari doa manusia yang dizalimi? Semoga Allah selamatkan warga TLDM yang berkhidmat dengan Ikhlas...

Kalau ditenggelamkan siapa yang kenyang

Ikan- kerana menjadi tukun tempat ikan bermain bersuka ria dan membiak beranak pinak.

Nelayan - Kerana hasil tangkapan meningkat berlipat kali ganda sepanjang tahun tahap kehidupan mereka meningkat dan anak isteri mereka akan terjamin.

Menteri - Pembelian kapal baru menggantikannya ,Kapal pengangkut yang besar dah tentunya mahal dan komisennya besar hehehe

Monday, October 19, 2009

Al-Fatehah Untuk Along (Mohd Nor Kadis)

0 comments

ALONG

Leader kita Along Atau Mohd Nor Kadis telah pergi meninggalkan kita pagi ini 19/10/2009 saya sempat bergambar untuk kali yang terakhir pada malam perasmian pusat khidmat add4bucks di taman Sentosa Klang 15 okt 2009

Perubahan pada diri beliau sangat menakjubkan beliau telah kehilangan berat badan,tidak seperti yang saya lihat 5 tahun dahulu.

Alhamdulillah saya yakin beliau benar-benar berkeazaman untuk menurunkan berat badan sehingga berjaya seperti itu dan saya yakin beliau sihat.Tapi Allah lebih sayangkan dia,segala-galanya atas kehendak dia untuk memanggil seseorang itu pulang kepadanya tidak perlu disebabkan penyakit.

Satu hari nanti kita pasti akan pergi juga tidak kira apa juga yang menjadi sebabnya dan kita perlu sentiasa bersedia...Wallahu Aklam Al-Fatihah untuk Mohd Nor Kadis leader kita yang dihormati Anda telah memberi inspirasi kepada kami bagi memeruskan nperjuangan mu semoga roh mu dicucuri rahmat dan diredai Allah

untuk gambar-gambar saya bersama Along sila lawati :

http://utusanjamanedan.blogspot.com

Sekian Wasalam.

Belajar Bina Blog hubungi Azha : 0132629106/013-3922552

Sunday, October 18, 2009

Gambar apa ni ?malaikat, jin ,fairy..?

0 comments


Gambar ini diambil pada malam kedua hari raya yang lepas,satu objek
bersayap dan bercahaya dilhat seolah-olah melintas dihadapan lensa
camera saya.Kalau kita selalu melihat video dalam youtube tags:Angel
atau fairy objek seperti ini telah banyak dirakamkan.
Bagi masyarakat barat kewujudan makhluk yang dipanggil fairy telah
ditanam dalam jiwa mereka sejak dari zaman kanak-kanak,malahan banyak
cerita-cerita berkenaan makhluk berkenaan datang memberi pertolongan
diwaktu kecemasan dicatatkan di zaman moden ini.
Semasa saya kecil buku-buku karangan Hans Christian Anderson banyak
diterjemahkan untuk bacaan kanak-kanak.hampir semuanya ada cerita pasal
Fairy ini.
Alhamdulillah kini bahan bacaan mengenai kisah nabi-nabi dan cerita
dari Al-Quran telah banyak diterbitkan.
Apakah hukum kita mempercayai fairy ini...?
Adakah mereka ini malaikat yang didatangkan oleh Allah untuk membantu
manusia?
Bolehkah kita berdoa meminta pertolongan dengan makhluk ini?
Bagi pendapat saya ini adalah syaitan yang cuba merosakkan akidah yang
terlepas selepas dirantai sepanjang bulan ramadhan.
Seperti yang kita tahu syaitan bukan mahu mencuri harta dan kekayaan
kita tetapi mereka mahu mencuri akidah kita supaya kita mati dalam
keadaan tidak beriman kepada Allah.
Awasi bahan bacaan dan tontonan anak-anak kita,selalulah berpesan
kepada mereka sesungguhnya pertolongan dan batuan itu datang
semata-mata dari Allah dan syaitan tidak akan jemu berusaha untuk
merosakkan akidah dan kepercayaan kita . Silalah hantar komen anda
disini untuk kita sama sama bincangkan dan saya akan dedahkan nanti
gambar apa sebenarnya yang kita lihat ini...
Join Komuniti Rezekimaya Network GERGASI Blog Paling Popular1MALAYSIA
lihat video ...KLIK

Friday, October 16, 2009

Isteriku bercinta dengan suami orang..

0 comments



Kemanisan semasa bercinta tentunya menjadi kenangan bila dah mendirikan rumah tangga.Masa berlalu bila dah tinggal serumah tinggal tidur sebantal susah nak untuk mengekalkan perasaan seperti semasa bercinta dahulu itu baik dipihak suami atau isteri.

Masing-masing penat melayan anak-anak atau bekerja sepanjang hari lebih-lebih lagi dizaman ini wanita juga bekerja dan berkerjaya.Ditempat kerja ramai pula kenalan dan rakan sekerja dimana bebas bergaul dan beramah mesra dalam urusan kerja.

Tidak mustahil dalam pergaulan harian ada yang menjadi mesra,intim dan saling rindu-rinduan,Disinilah mungkin terbit kembali perasaan seperti mula-mula bercinta dahulu tapi bukan dengan isteri/suami sendiri tapi dengan suami atau isteri orang.....

Kebanyakan kes berlaku apa bila sering membuat tugasan secara bersama dan mula bercerita tentang problem masing-masing dialam rumah tangga pada mulanya nasihat -menasihati dan memberi idea tapi lama-lama lain pulak jadinya...

apa komen anda tentang perkara ini ?

proton-persona-iri

http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14284&highlight=


Download Nasyid UNLIMITED !!! Lonjakkan ekonomi UMMAH

Related Posts with Thumbnails