Tribute to Lifelines 4 Gaza

Hanya Bermodalkan RM20 sahaja

Hanya Bermodalkan RM20 sahaja
Proram Terbaru Untuk Pembangunan UMMAH

Monday, December 14, 2009

MLM sunnah Rasulullah (SAW) ?

Pada tahun1995 saya meninggalkan kebiasaan saya berjubah dan berserban buat pertama kali saya mengenakan kemeja dan bertali leher untuk satu tujuan iaitu mengikuti satu kursus motivasi yang dianjurkan oleh sebuah syarikat MLM yang terkemuka.

Banyak perkara-perkara baru yang saya alami semasa dalam kursus tersebut tetapi bila sang motivator menyentuh tentang mereka yang pergi berdakwah dari rumah-kerumah sebagai"tidak guna" dan memalukan umat islam saya segera angkat tangan dan berkata "encik kalau tak tahu tentang apa yang encik katakan lebih baik jangan cakap" sang motivator pura-pura tidak mendengar lalu saya bangun "Kalau tak tahu apa-apa tentang amalan sunnah ni,lebih baik jangan cakap nanti saya baling dengan hanphone ni..!!"

Saya katakan kalau nak tahu selepas ini kita boleh berbincang bermuzakarah lalu sang motivator meneruskan ceramah walaupun moodnya telah terganggu.

Saya minat menyertai MLM kera banyak persamaan dengan kerja dakwah sunnah Rasullullah SAW.

perbezaan nya adalah dari segi produk,pemasaran dan ganjarannya:

Dalam MLM produknya adalah zahir dan perlu dirasakan akan kebaikan dan faedahnya bila kita menggunakannya .

Kemudian setelah merasai kehebatan produk barulah kita boleh kongsikan dengan orang lain tentang orang lain ,

begitu juga dengan kerja dakwah kalau kita sendiri tidak mengamalkan apa yang kita sampaikan kita akan jadi bahan kutukan masyarakat

disekeliling seolah-olah orang kata muka "sendiri berjerawat batu nak suruh orang beli produkkecantikan awak".

Dalam islam produknya adalah bathin bagi yang mengamalkan dengan sempuna akan dapat merasai kenikmatan dalam setiap amalan yang dikerjakan,kemudian harus disampaikan

Ganjaran yang diberikan juga berbeza .

Yang sama adalah ianya diberi secara tingkatan atau level disinilah wujudnya istilah "Multi Level Marketing" mengikut pangkat (Diamond) dan pendapatan sesorang leader itu.

Bukanlah seseorang diamond itu hanya boleh duduk diam lalu memakan percentage dari orang bawahannya dengan percuma ,

gerakkerja mesti dilakukan ,dengan cara merekrut orang baru, menganjur seminar, meeting mingguan atau belanja makan (opentable ) barulah layak dia menerima bonus yang sepatutnya.

Begitu jua dalam usaha dakwah walaupun ganjaran tidak nampak didepan mata tetapi selalu dicakapkan tentang fadilat-fadilat solat,zikir,puasa haji dan amalan dakwah itu sendiri kerana ia bukan sahaja menggalakkan orang lain malahan diri kita sendiri untuk mengamalkannya dan merasai nikmatnya.

Dalam MLM ganjarannya adalah nyata wang,bonus,kereta mewah dan sebagainya dan tarikannya lebih kuat kerana dinampakkan dengan jelas kemewahan seorang leader yang berjaya....
BERI KOMEN ANDA DISINI
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=93869#93869

0 comments:

Download Nasyid UNLIMITED !!! Lonjakkan ekonomi UMMAH

Related Posts with Thumbnails